Nielegalne konkursy

Polski Facebook pełny jest nielegalnych konkursów. Nie chodzi tutaj o fałszywe fanpage, naśladujące znane marki albo osoby, a następnie wyłudzające dane osobowe, albo uruchamiające płatną subskrypcję SMS. Z pewnością wielu z nas spotkało się z Robertem Lewandowskim rozdającym Audi czy darmowe buty Nike.

Rzecz rozchodzi się o popularne konkursy organizowane przez wiele rodzajów firm, na fanpage mających od kilkuset do nawet kilkuset tysięcy fanów. Niestety organizatorzy tych zabaw bardzo często łamią regulamin Facebooka, prawo polskie oraz popełniają błędy, które mogą marce przynieść więcej szkód niż pożytku.

Nielegalne konkursy są tworzone z powodu braku znajomości przepisów. Bardzo często są też świadomie łamane przez firmy. Niestety kary mogą być różne. Ze strony Facebooka może to być skasowanie posta, czasami nawet całego fanpage, a od strony państwa konsekwencje rozpoczynają się od kary grzywny, aż po nawet pozbawienie wolności. Ukarany może zostać także uczestnik zabawy!

Przykłady nielegalnych konkursów.


Regulamin Facebooka

W regulaminie Facebooka jest zawarte kilka krótkich punktów (III. Funkcje stron. E. Promocje), dość ściśle określając zasady organizowania promocji na portalu.  Niestety sądząc z popularności nielegalnych konkursów pewnie wielu właścicieli fanpage nigdy go nie przeczytało.

Konkurs zgodny z zasadami Facebooka musi:
  • posiadać oficjalny regulamin, gdzie będą zapisane warunki oferty,
  • być zgodny z obowiązującymi przepisami ,
  • zawierać zwolnienie Facebooka z odpowiedzialności i informację, że promocja nie jest w żaden sposób związana z portalem.
Jednak bardzo często łamany jest inny zapis zakazujący używania w promocji prywatnych osi czasu ani połączeń ze znajomymi. Oznacza to, że zakazane jest zmuszanie użytkownika w ramach konkursu do np.:
  • udostępniania posta konkursowego na prywatnej osi czasu,
  • udostępniania posta na osi czasu znajomego,
  • oznaczania znajomych, np. w komentarzu pod postem albo na zdjęciu.
Powyższe praktyki są prawdopodobnie najczęściej łamane, z takimi konkursami można czasami spotkać się prawie codziennie i to nie tylko na niszowych profilach, ale również na stronach mających nawet po kilkaset tysięcy fanów.

Nie jest zalecane, aby wymagać polubienia fanpage, ponieważ jest to potem ciężko sprawdzić, czy w chwili wysyłki zgłoszenia użytkownik miał polubioną stronę. Nie ma za to przeszkód, aby wymagać komentarza i może to być jedna z lepszych metod angażowania fanów, ponieważ długie teksty mogą znacząco zwiększyć zasięg wpisu konkursowego. Portal Marka Zuckerberga aktualnie bardzo wspiera posty budzące dużo interakcji.

Co grozi za złamanie regulaminu Facebooka? Karą może być np. skasowanie posta konkursowego, a także nawet usunięcie całego fanpage. Nie ma jednak co ukrywać, że strony są bardzo rzadko karane za tego typu wpisy, ale czy warto ryzykować?

Losowanie

Osobną kwestią jest organizowanie loterii, czyli wszystkie konkursy z elementem losowości. Zgodnie z ustawą o grach hazardowych w przypadku losowania konieczne jest zgłoszenie do Izby Celnej, spełniając wszystkie wymogi i ponosząc odpowiednią opłatę.

Wiele fanpage jednak albo z niewiedzy, albo umyślnie organizuje loterie bez uzyskania wcześniej stosownych pozwoleń. Co za to grozi? Grzywna w wysokości do 720 stawek dziennych czy nawet 2 lata pozbawienia wolności w skrajnych przypadkach. Ukarany może być również uczestnik nielegalnego losowania.

Duża ilość nielegalnych z punktu widzenia polskiego prawa konkursów na Facebooku pozwala stwierdzić, że Izba Celna stosunkowo rzadko kontroluje media społecznościowe. Ale czy warto ryzykować, kiedy konkurs zgłosić może np. konkurencja?

Podatek od nagrody

Należy także pamiętać o rozliczeniu podatku dochodowego od nagrody w wysokości 10% wartości. Istnieje powszechne przekonanie, że nagrody poniżej 760 zł są zwolnione z podatku. Dotyczy to jednak wyłącznie konkursów organizowanych przez środki masowego przekazu takie jak prasa, radio i telewizja.

Czy konkursy mają sens?

Warto zadbać, aby zabawa na Facebooku była nie tylko zgodna z polskim prawem i regulaminem Facebooka, ale także miała określony cel, który chce się osiągnąć. Konkursy mogą mieć bardzo duże zaangażowanie i zasięgi, dlatego często warto z nich korzystać, ale administratorzy fanpage powinni się zastanowić, czy w ten sposób pozyskają wartościowych fanów, którzy np. później kupią produkt albo zamówią daną usługę.

Źródła: Regulamin Facebooka, Loteria zgodna z prawem, Nagrody są opodatkowane w prawie każdym przypadku.