Czy naprawdę filmiki w formacie pionowym są złe?

Aktualizacja:
Wiele osób pamięta bardzo popularne, zabawne wideo z 2012 roku o „Vertical Video Syndrome”, czyli zjawisku nagrywania i publikowania pionowych filmików w Internecie.

 Pluszowy chomik zachęca do nagrywania z poziomie, ponieważ m.in. tak są zorientowane nasze oczy, a także w związku z tym ekrany kin, komputerów, TV. Polecamy:



Jest w tym wiele racji, ponieważ wyświetlanie filmów tym układzie wygląda niekorzystnie na np. ekranach komputerów, gdzie znaczna część ekranu pozostaje niewykorzystana. Poziomy układ wydaje się najbardziej logiczny.

Po 5 latach od publikacji tego zabawnego filmiku jednak wiele się zmieniło, ponieważ większość użytkowników używa urządzeń mobilnych do przeglądania mediów społecznościowych. Według badań aż 94% czasu smartfony są trzymane pionowo.  Wynika to z prostej przyczyny – łatwiej je wtedy obsługiwać jedną ręką. Czy w takim razie „vertical videos” są aktualnie błędem?

Istnieje wiele powodów, dla których warto publikować pionowe filmiki w mediach społecznościowych, szczególnie w 2017 roku, nazywanym rokiem mobile:

  • Media społecznościowe w aż 80% są przeglądane z pomocą urządzeń mobilnych, które najczęściej trzymane są pionowo.
  • Wszystkie duże social media - Facebook, YouTube, Snapchat, Twitter, Instagram – wspierają wyświetlanie „vertical videos”, są one wyświetlane bez czarnych krawędzi po bokach.
  • Według Snachata reklamy w pionowym formacie lepiej konwertują, są nawet 9 razy częściej oglądane do końca.
  • Często ludzie są po prostu leniwi i nie chce im się obracać komórki, aby obejrzeć poziomy filmik na całym ekranie. Szczególnie jeżeli jest to np. krótka reklama na Facebooku, gdzie ma się zaledwie kilka sekund na zainteresowanie użytkownika. Źródło.

Sam Facebook zachęca do publikacji pionowych filmików na swojej platformie. Filmiki w pionowym formacie zajmują cały ekran smartfona:



Oczywiście bardzo dużo zależy od rodzaju publikowanego wideo. Pionowy format może się sprawdzić w krótkich filmikach, np. reklamowych, przeznaczonych do publikowania wyłącznie na urządzeniach mobilnych. W innych rodzajach wideo z pewnością odpowiedni będzie poziomy format.

Czy w takim razie tego typu filmiki teraz stracą na aktualności, skoro nie zawsze muszą być błędem? ;)


Oceń artykuł
4.5/5
ilość głosów: 52
teamsolution
Marketing | Web Design & Development

Może Cię również zainteresować

Obserwuj nasze profile social media, aby być na bieżąco

Zrób krok naprzód

Zapytaj o współpracę
Zaufali nam i się nie zawiedli
  • Subaru Polska
  • CCC
  • Blachotrapez
  • Dako
  • Bank Spółdzielczy w Limanowej
  • Semilac Ireland
  • Lestello